چگونه آمازون به پلتفرمی ارزشمند در جهان تبدیل شد

سایت آمازون (Amazon.com) یکی از سایت ‌های فروشگاهی قدرتمند در دنیا است که تقریباً هر فردی آن را می شناسد. فروشگاه آمازون ابتدا به منظور فروش کتاب تأسیس شد که به صورت تدریجی محصولات دیگری را نیز به فروش گذاشت و تبدیل به یکی از قدرتمندترین پلتفرم های خرید و فروش محصولات شد. آمازون یکی از متنوع ترین پلتفرم‌ های فروشگاهی حال حاضر دنیا است که کاربران از امکانات متنوع آن لذت خواهند برد.

آمازون در حال حاضر بیش از 750 هزار کارمند و ماهیانه بیش از 200 میلیون بازدید منحصر به فرد دارد که بسیار قابل توجه است. شرکت آمازون یکی از موفق ‌ترین ‌ها در بین رقبای خود است. هر چند آمازون در پی راه اندازی حراجی در این سیستم بود اما تا کنون نتوانسته است در این زمینه از سایت Ebay سبقت بگیرد!

نکات حائز اهمیتی وجود دارد که باعث موفقیت روز افزون آمازون شده و توانسته عظمت و قدرت این مدل از کسب و کار را به رخ جهانیان بکشد و با دریافت کمیسیون از معاملات در این پلتفرم، سود خوبی کسب کند.

به طور کلی مشتریان اصلی آمازون، شرکت ‌های خرید و فروش هستند. باید بدانید روش‌ های بسیار ارزشمندی برای ارتباط با مشتریان برای سایت آمازون وجود دارد؛ به طور مثال: مراکز پشتیبانی، آموزش مشتریان، روابط بلند مدت با مشتریان از طریق ارائه تجارب مناسب به آنها و راهنماهای سیستمی، مشاوره ‌ای و پشتیبانی.

ارزش ‌هایی که پلتفرم آمازون را منحصر به فرد می کند

باید گفت «سرویس‌های ابری» جهت ذخیره ‌سازی اطلاعات و خدمات پایگاه داده و امنیت شبکه آمازون نقش خوبی برای تشکیل ساختار پلتفرم آمازون ایفا کرده‌ اند. همچنین ارائه خدمات گسترده و حرفه‌ ای در پلتفرم آمازون آن را از دیگر پلتفرم های مشابه متمایز کرده است. خدمات و مزیت‌ های آمازون هر کاربری را به خود جذب می ‌کند، به طوری که تمامی کاربران بعد از یک بار کار کردن با این سیستم مجددأ علاقه مند به استفاده از آن می شوند. بهره‌ مندی از مراکز داده‌ های جهانی و داشتن ساختارهای توسعه پذیر، یکی از مهمترین مزیت ‌های آمازون است که بسیار حائز اهمیت است. همچنین از مزیت‌ های رقابتی آمازون می توان به قیمت‌ های رقابتی، هزینه حمل و نقل بسیار پایین، روش های ارسال سریع محصولات و ضمانت اصالت کالاها اشاره کرد که آن را در نزد کاربران محبوب کرده است.

منحصر به فرد بودن ارتباط با مشتری در آمازون

اما از جهت ارتباط با مشتریان نیز آمازون موارد بسیار خوبی را سر لوحه کارش قرار داده است؛ آمازون همچنین برای پلتفرم خود، اپلیکیشنی نیز برای کاربران ارائه کرده و همچنین با بهره ‌مندی از Affiliate Programs (کسب درآمد از همکاری در فروش که در حال حاضر در سراسر جهان جا افتاده است) نیز توانسته خودش را راحت ‌تر به دیگران معرفی کند. با توجه به موضوعات گفته شده متوجه می شویم که در این پلتفرم از جهت ارزش‌ ها و استراتژی‌ ها، طراحی الگوریتم ‌های ساختاری و روابط ارتباطی، بسیار خوب برنامه ریزی و عمل شده است. لازم به ذکر است، به طور کلی هر سیستمی با طراحی پلتفرم و اپلیکیشن و بهبود فرآیند ها با پرداخت هزینه‌ های منابع انسانی، هزینه ‌هایی را متقبل می‌شود و شرکت آمازون نیز از این موضوع مستثنی نیست.

فرآیند های مفید در آمازون

آمازون فروشندگان و تأمین کنندگان را به دقت بررسی می‌کند. در آمازون هیچ فروشنده ‌ای حق ندارد اجناس بی کیفیت و غیر اصل را به فروش برساند. آمازون، فرآیند هایی برای جذب تامین کنندگان محصولات طراحی کرده است تا خریداران با خیالی آسوده از این پلتفرم و از تأمین کنندگان خرید کنند. همچنین قابلیت مقایسه قیمت ‌ها و مشخصات تأمین کنندگان وجود دارد و کاربران به میل خود یک تأمین کننده را انتخاب کرده و محصولات موردنظرشان را از آن خریداری می ‌کنند.

خرید از آمازون در ایران چگونه است؟

خرید از آمازون در ایران باید از طریق واسطه هایی انجام گیرد که در سال های اخیر، برخی شرکت ها مجوز خرید و ورود محصولات آمازون به کشور را گرفته اند و می توانند اجناس خریداری شده شما را از طریق گمرک وارد کرده و به شما تحویل بدهند. البته هزینه ای که شما برای خرید یک محصول از آمازون می پردازید تقریباً 70 درصد بیشتر از قیمت اصلی آن کالا است و دلیل آن این است که انتقال اجناس از دفتر اصلی به دفتر ایران هزینه بر است، لذا پیشنهاد می کنیم در زمان تخفیفات آمازون از این فروشگاه خرید کنید. همچنین شرکت آمازون، یک فروشگاه مدرن با نام Amazon Go ساخته است؛ این فروشگاه با استفاده از هوش مصنوعى و به صورت خودکار فعالیت می کند. و پس از ترک فروشگاه، مبلغ خریدهای افراد از حساب آمازون آنها کسر مى شود. البته فعلاً صرفاً کارکنان شرکت آمازون می توانند از این فروشگاه بهره مند شوند.

نتیجه گیری

فروشگاه آمازون توانسته فضای رقابتی و ارزشمندی برای تأمین کنندگان فراهم آورد تا خریداران، محصولات مدنظرشان را با قیمتی مناسب خریداری کنند. همچنین آمازون برای کاربران کالای با ضمانت اصلی، حمل و نقل سریع و امکاناتی بی نظیر فراهم می‌ آورد و این استراتژی که با بررسی تأمین کنندگان سعی بر ارائه محصولاتی با کیفیتی کرده بسیار ارزشمند است. مدل کسب و کار آمازون با طراحی ساختارهای فناورانه توأم است که بسیار برای کاربران ارزشمند بوده و همچنین ارتباط با مشتریان در آمازون همیشه جزء بهترین ‌ها بوده است؛ آمازون با سرویس ‌های چت آنلاین و پیامک و تماس، مشتریان خود را ترغیب به خرید بیشتر کرده است. می توان گفت بهترین عامل در موفقیت آمازون از جهت کسب درآمد این است که شرکت آمازون توانسته به جای تأمین محصولات گوناگون و فروش آنها، از دریافت کمیسیون از تأمین کنندگان محصولات به سود دهی برسد؛ این عامل باعث افزایش درآمدها و صرفه‌ جویی در هزینه‌ های شرکت آمازون شده است. البته در مواردی خود آمازون هم محصولاتی را مستقیماً به فروش می ‌رساند که از این جهت هم به نفع خودش و هم مشتریانش است.

در مدل کسب و کار آمازون به طراحی سیستمی برای تجمیع تأمین کنندگان، تأمین محصولات با قیمت پایین تر و کاهش دغدغه های کاربران پرداخته شده است که این موضوع امری شایسته و نشانه احترام به مشتریان است.

تیم مدیریت دانش سرزمین هوشمند

تیم مدیریت دانش راهکار سرزمین هوشمند با رویکرد شناسایی و بررسی تخصصی حوزه های دانشی در پی افزایش و ارتقای دانش حرفه ای و مدیریت آن در حوزه فناوری اطلاعات است تا بتواند بیش از پیش فناوری اطلاعات را در زندگی مردم و کسب و کارها وارد کند

1 دیدگاه

  1. تقی نامور 30 فروردین 1399

    دمت گرم ، میشه راجع به Ebay و Walmart هم بگی خیلی حال کردم

ثبت دیدگاه


سپاسگذاریم. دیدگاه شما ارسال شد و پس از تایید نمایش داده می شود
با عرض پوزش خطایی رخ داد. لطفا مجددا تلاش بفرمایید

سرزمین هوشمند

دانشنامه سرزمین هوشمند

راهکار سرزمین هوشمند با ارائه دانشنامه ای وسیع و ارزشمند از اطلاعات علمی در حوزه دانش فناوری اطلاعات، دانش توسعه کسب و کار و راهکارهای این حوزه اطلاعات مفیدی را به مخاطبان خود عرضه می‌دارد

درباره سرزمین هوشمند

جستجو

مطالب اخیر