تجربه خرید مدرن در فروشگاه های آمازون گو
Amazon Go

آمازون گو (Amazon Go) نام فروشگاه مدرن و تمام خودکاری است که توسط شرکت آمازون طراحی و ساخته شده است. فروشگاه آمازون گو برخلاف سایر فروشگاه‌های فیزیکی، فاقد صندوق دار است و مشتریان در آن خریدی سریع و فوق العاده را تجربه می کنند.

سایت های خرید آنلاین متعددی مانند سایت Amazon وجود دارد که کاربران زیادی از آنها استقبال می کنند؛ اما نکته مهمی که آمازون گو را از سایر فروشگاه‌ های فیزیکی موجود متمایز کرده است، این است که هیچ فروشنده ای در آن مشغول به فعالیت نمی باشد. البته کارکنانی در آمازون گو استخدام شده اند که قفسه های اجناس را مرتب می کنند و همچنین به مشتریان براى استفاده از اپلیکیشن Amazon Go کمک مى کنند.

در فروشگاه‌ آمازون گو مشتریان وارد فروشگاه می ‌شوند و پس از برداشتن اجناس مورد نیاز خود، بدون پرداخت وجه نقدی از فروشگاه خارج می شوند. شرکت آمازون این روش خرید از آمازون گو را با نام Just Walk Out معرفی کرده است.

لازم به ذکر است در حال حاضر کسانی که مجاز به استفاده از فروشگاه های آمازون گو هستند فقط کارمندان فروشگاه آمازون هستند؛ آمازون قصد دارد وسعت استفاده مشتریان از این فروشگاه را به تدریج افزایش دهد و تعداد فروشگاه های آمازون گو را به بیش از دو هزار فروشگاه برساند.

مزیت های خرید از فروشگاه آمازون گو

جلوگیری از اتلاف وقت مزیت بزرگ خرید از فروشگاه آمازون گو است؛ دیگر مشتریان در صف های طولانی برای پرداخت مبالغ خرید خود نمی مانند زیرا فرآیند پرداخت خرید افراد در موبایل آنها انجام می شود. آمازون در این روش از سنسورهای پیشرفته ای استفاده کرده است. تکنولوژی توسعه‌ یافته توسط آمازون برای کنترل فروشگاه های آمازون گو این امکان را فراهم می ‌کند که کاربران با برداشتن محصولات مورد علاقه یا قراردادن آنها در طبقات مخصوص، ردیابی شوند. این سیستم با محاسبه قیمت اجناسی که شما برداشته اید صورتحساب تان را به حساب آمازون شما ارسال می کند.

لازم به ذکر است، بیشتر محصولاتی که در آمازون گو به فروش می رسند، اقلام خوراکی هستند و مشتریان می توانند مواد غذایی موجود در بازار را با تنوع زیاد از فروشگاه آمازون گو خریداری کنند.

فرآیند خرید از آمازون گو

همان طور که گفته شد خرید از آمازون گو فعلاً برای کارکنان شرکت آمازون فراهم شده است. این افراد یک حساب کاربری دارند و باید اپلیکیشن Amazon Go را در گوشی خود نصب کرده باشند. بعد از اینکه نزدیک درب فروشگاه شدند کافی است با اجرای اپلیکیشن، گوشی خود را مقابل اسکنر ورودی قرار دهند؛ درب به صورت اتوماتیک پس از فرآیند اسکن باز خواهد شد. سیستم محاسبه قیمت در آمازون گو به این شکل است که پس از ورود به فروشگاه، دیگر نیازی به موبایل خود ندارید و می‌ توانید خرید را آغاز کنید. حتی شما می توانید محصولی که انتخاب کردید را قبل از خروج از فروشگاه مصرف کنید، سنسورها شما را ردیابی و کالا را در حساب شما درج خواهند کرد.

فناوری به کار گرفته شده در آمازون گو

فناوری به کار گرفته شده در فروشگاه آمازون گو تقریباً ترکیبی از هوش مصنوعی و تکنولوژی RFID (سامانه شناسایی از طریق امواج رادیویی) است که از طریق آن محصولات برداشته شده توسط کاربران تعقیب می شود و در صورتی که از فروشگاه خارج شوید، در فاکتور قیمت برای شما محاسبه خواهد شد. حتی این سنسورها مشخصات فردی را که اجناس را بر می دارد شناسایی و با حساب کاربری او چک می کنند.

نتیجه گیری

افزایش سرعت خرید محصولات، امنیت خرید و تنوع محصولات، کلید اصلی موفقیت یک فروشگاه است. شرکت آمازون تقریباً توانسته در فروشگاه های آمازون گو به این اهداف نزدیک شود. کاربران Amazon Go می توانند با سرعت بیشتری خریدهای خودشان را انجام دهند و از اصالت و کیفیت کالای مد نظر نیز مطمئن هستند. دلیل اینکه آمازون در فاز ابتدایی فقط کارمندان فروشگاه اینترنتی آمازون را مجاز به خرید کرده است، این است که بتواند مشکلات احتمالی در روند خرید را شناسایی کند و پس از آن این تکنولوژی برای عموم آزاد شود. همچنین بهره مندی از فناوری های هوش مصنوعی، تکنولوژی RFID، سنسورها و دوربین ها یک روند کاملاً جدید است که آمازون در پی تست کردن و نهایی کردن آن است.

به نظر می رسد آمازون قصد دارد در آینده نزدیک تعداد فروشگاه های آمازون گو را افزایش دهد و امکان استفاده از آن را برای عموم کاربران فراهم نماید.

تیم مدیریت دانش سرزمین هوشمند

تیم مدیریت دانش راهکار سرزمین هوشمند با رویکرد شناسایی و بررسی تخصصی حوزه های دانشی در پی افزایش و ارتقای دانش حرفه ای و مدیریت آن در حوزه فناوری اطلاعات است تا بتواند بیش از پیش فناوری اطلاعات را در زندگی مردم و کسب و کارها وارد کند

2 دیدگاه

  1. علی اکبر رستم نژاد 7 اردیبهشت 1399

    سپاس از مطالب خوبی که به اشتراک میگذارید. خیلی خوب بود

    • تیم مدیریت دانش سرزمین هوشمند 8 اردیبهشت 1399

      خوشحالیم که استفاده کردید.

ثبت دیدگاه


سپاسگذاریم. دیدگاه شما ارسال شد و پس از تایید نمایش داده می شود
با عرض پوزش خطایی رخ داد. لطفا مجددا تلاش بفرمایید

سرزمین هوشمند

دانشنامه سرزمین هوشمند

راهکار سرزمین هوشمند با ارائه دانشنامه ای وسیع و ارزشمند از اطلاعات علمی در حوزه دانش فناوری اطلاعات، دانش توسعه کسب و کار و راهکارهای این حوزه اطلاعات مفیدی را به مخاطبان خود عرضه می‌دارد

درباره سرزمین هوشمند

جستجو

مطالب اخیر