ارزشمندی کسب و کارها با استفاده از فناوری بلاکچین

کمتر کسی را می توان پیدا کرد که علاقه‌مند به حوزه‌های فناوری و تکنولوژی باشد و اطلاعاتی هر چند اندک از فناوری بلاکچین و مزیت های آن نداشته باشد. ما در این مقاله می خواهیم اهمیت و ارزش بلاکچین در کسب و کار را توضیح بدهیم و بگوییم فناوری بلاکچین چقدر می تواند برای کسب و کارها ارزشمند باشد.

تفاوت فناوری بلاکچین با سایر فناوری ها می تواند جامعیت و گستردگی آن باشد که بلاکچین را منحصر به فرد کرده است. فناوری بلاکچین تقریباً با اکثر کسب و کارها تطابق پذیر بوده و ارزش های هدفمندی برای آنها ایجاد می کند؛ در ادامه به جزئیات بیشتری درباره سازگاری کسب و کارها با بلاکچین و ارزش بلاکچین در کسب و کار خواهیم پرداخت.

اهمیت بلاکچین در رونق کسب و کارها

بنا بر گفته بسیاری از متخصصان دنیا، بلاکچین اقتصاد دنیا را متحول خواهد کرد و علاوه بر بهبود شرایط در بسیاری از حوزه‌ ها به درآمدزایی بیشتر و اطمینان بیش از پیش به فرآیندهای هر کسب و کاری خواهد پرداخت. مدیریت زنجیره تأمین و اعتبار محصولات، هویت و دارایی های دیجیتالی و شبکه توزیع از جمله نقش بلاکچین‌ در رونق کسب و کارها به شمار می ‌رود. با بهره گیری از بلاکچین‌ از خرید و فروش غیرقانونی کالا جلوگیری می شود و همچنین منجر به افزایش سرعت و اطمینان در روند خرید و فروش و توزیع محصولات در چرخه پولی و مالی تولید کنندگان می ‌شود. به همین دلایل، با وجود فناوری بلاکچین کسب و کارها رونق یافته و افق‌ های بیشتری از رشد فناوری در حوزه‌ های مختلف کسب و کار روشن خواهد شد.

مزیت ‌های بلاکچین

شبکه بلاکچین یک شبکه بدون مالک و غیر متمرکز بوده و کاملاً یک سیستم هدفمند است، اما با وجود این برای هر کدام از ما در ذهن مان پرسش‌ هایی پدید می ‌آید که چطور و چگونه فناوری بلاکچین در کسب و کارها و زندگی انسان تاثیر مثبتی خواهد داشت و چگونه امتیازات و مزیت ‌های بلاکچین برای کسب و کارها ارزشمند است. در ادامه به معرفی و توضیح مزیت های بلاکچین می پردازیم.

شفافیت در شبکه بلاکچین

اعضای شبکه بلاکچین همگی در جریان همه امور در این شبکه خواهند بود؛ اعمال تغییرات و مغایرت ها توسط این اعضا بررسی و تأیید خواهد شد و شبکه هم دستمزد آنها را خواهد پرداخت تا یک چرخه پایدار برای حفظ اعتبار سیستم پدید آید.

زمانی که می‌ گوییم همه اعضاء در جریان تغییرات و پردازش‌ ها خواهند بود و اطلاعات برای همه به اشتراک گذاشته می ‌شود، پس جزئیات یک فرآیند برای همگی اعضای یک سیستم محرز بوده و اعتبار آن هیچ گاه زیر سوال نمی‌ رود و در حقیقت مالک مطلقی وجود ندارد که شفافیت و درستی را از این سیستم حذف و یا فیلتر کند. شفافیت در شبکه بلاکچین ارزش بسیاری دارد، درواقع در شبکه بلاکچین یک نوع رأی همه جانبه پدید خواهد آمد و دموکراسی به معنای واقعی با بلاکچین تحقق خواهد یافت. لازم به ذکر است، بلاکچین در کسب و کارهایی می تواند کمک کننده باشد که شفافیت برایشان یک ارزش واقعی محسوب می شود.

حفظ مالکیت فکری و معنوی در شبکه بلاکچین

اکنون به جای شگفت انگیز کار رسیدیم؛ فرض کنید شما یک طرح، یک محصول یا یک سند که می ‌تواند از هر جنس دیتایی باشد را طراحی و ایجاد کرده‌ اید، اما پس از مدتی اطلاعات طرح یا محصول تان را با نام و مالکیت فرد یا افراد دیگری می یابید و با نام آن افراد در فضای اینترنت رد و بدل می‌شود و هیچ درآمدی هم از آن کسب نمی ‌کنید و این موضوع باعث می شود هیچ انگیزه ‌ای از تفکر و خلاقیت برای طراحی ایده‌ های جدید نداشته باشید. در اینجا فناوری بلاکچین به کمک شما خواهد آمد و مالکیت اثر را برای اعضای شبکه بلاکچینی ایجاد می کند تا علاوه بر جلوگیری از سرقت اطلاعات منتشر شده از درآمدزایی صاحب اثر حمایت کند و در حقیقت حفظ مالکیت فکری و معنوی در شبکه بلاکچین ایجاد می‌شود و این خود می‌ تواند ارزش بسیار زیادی در یک کسب و کار ایجاد کند.

حذف واسطه‌ های مخرب با استفاده از بلاکچین

شاید در بسیاری از کسب و کارها با این مورد برخورد کرده باشید که سودجویانی در هر سیستمی با ایجاد فریب و تقلب و افزایش هزینه‌ های مازاد به اصالت فعالیت‌ ها و کیفیت فرآیندها آسیب زده و از این جهت به سیستم اصلی ضربه‌ های مخربی زده است؛ اما خوشبختانه بلاکچین در جواب به آنها می‌ گوید خبری از کلاهبرداری نیست و روند تکمیل فعالیت ‌ها شفاف و مشخص است و گزارش ‌گیری از این سیستم با سادگی هر چه تمام ‌تر به اعضای این سیستم کمک خواهد کرد و اینگونه یک شبکه بلاکچین غیر متمرکز بدون ابهام تعریف می ‌شود، در نتیجه حذف دلال‌ ها و واسطه‌ ها در شبکه بلاکچین بسیار اهمیت دارد.

ذخیره بیشتر، هزینه کمتر و محرمانه بودن اطلاعات در شبکه بلاکچین

اما در شبکه بلاکچین داده ها و اطلاعات به صورت Hash هایی (هش یکی از توابع و مکانیزم هایی است که برای رمز کردن اطلاعات در سیستم های رمزنگاری استفاده می شود)، در سیستم ذخیره می ‌شود که از به سرقت رفتن اطلاعات جلوگیری می‌ کند و محرمانگی اطلاعات در شبکه بلاکچین تضمین خواهد شد. همچنین برای ذخیره داده ها و اطلاعات هزینه های زیادی بابت ‌خرید تجهیزات گران قیمت پرداخت می شود که این موضوع نیز با بهره مندی از شبکه بلاکچین مرتفع شده است.

نتیجه گیری

شاید ارزشمندتر از هر چیزی امنیت یک شبکه یا سیستم باشد که برای کاربرانش از اساسی ‌ترین نیازها و اولویت‌ ها است که باعث ایجاد اعتماد کاربران به آن شبکه خواهد شد. در حقیقت امنیت شبکه بلاکچین تضمین شده است و از حملات هکرها تا حد زیادی به دور است و به همین علت می ‌توانیم کسب و کارهای بلاکچین را با خیالی آسوده‌ توسعه دهیم. بلاکچین با ارائه مزیت ‌های گفته شده به کسب و کارهای زیادی رونق می بخشد.

با بهره گیری از شبکه بلاکچین اعتماد کاربران به کسب و کارهای حوزه فناوری به بیشترین حد ممکن می رسد.

تیم مدیریت دانش سرزمین هوشمند

تیم مدیریت دانش راهکار سرزمین هوشمند با رویکرد شناسایی و بررسی تخصصی حوزه های دانشی در پی افزایش و ارتقای دانش حرفه ای و مدیریت آن در حوزه فناوری اطلاعات است تا بتواند بیش از پیش فناوری اطلاعات را در زندگی مردم و کسب و کارها وارد کند

ثبت دیدگاه


سپاسگذاریم. دیدگاه شما ارسال شد و پس از تایید نمایش داده می شود
با عرض پوزش خطایی رخ داد. لطفا مجددا تلاش بفرمایید

سرزمین هوشمند

دانشنامه سرزمین هوشمند

راهکار سرزمین هوشمند با ارائه دانشنامه ای وسیع و ارزشمند از اطلاعات علمی در حوزه دانش فناوری اطلاعات، دانش توسعه کسب و کار و راهکارهای این حوزه اطلاعات مفیدی را به مخاطبان خود عرضه می‌دارد

درباره سرزمین هوشمند

جستجو

مطالب اخیر