چگونه یک طرح کسب و کار موفق بنویسیم (قسمت اول)

نوشتن طرح کسب و کار باعث می شود نقشه و تصویر روشنی از کسب و کار مورد نظرتان برای خود ایجاد کنید. در واقع متوجه می شوید که با کسب و کاری که ایجاد خواهید کرد آیا به شکل واقعی به اهدافی که در ذهن دارید می رسید یا خیر. با این کار سندی مکتوب خواهید داشت که با استفاده از آن جزئیات کسب و کارتان را به سرعت می توانید تجزیه و تحلیل کنید.

در این مطلب به شما می آموزیم تا چگونه یک طرح کسب و کار موفق بنویسید و به شرح مباحثی همچون امکان سنجی، اهداف، مأموریت و... می پردازیم.

مراحل راه اندازی کسب و کار

  • ايده اوليه (Idea)
  • سنجش بازار: آيا ايده شما عملی است؟ ( (Marketing Research
  • برنامه ريزی طرح تجاری Business Plan))
  • برنامه بازاريابی (Marketing Plan)
  • تأمين بودجه (Funding)
  • راه اندازی (Establishment)
  • تبليغات (Advertisement)
  • ارزيابی محصول يا خدمات - سنجش نقاط ضعف و قوت (Evaluation)
  • اعمال تغييرات بر اساس نظر مشتری (Feed Back Process)

عوامل اصلی طرح های تجاری

نوشتن طرح کسب و کار متشکل از چندین بخش است؛ در واقع در اصطلاح باید Business Plan آن کسب و کار مورد نظر را بنویسید. لازم به ذکر است طرح های تجاری وسعت بیشتری دارند وعوامل مختلفی برای ایجاد آن دخیل هستند؛ از جمله این عوامل می توان به شرح كسب و كار، امكان سنجی، اهداف، مأموريت، كليدهای موفقيت، محصولات و خدمات، منابع انسانی، منابع فيزيكی، طرح بازاريابی، طرح مالی، نمودارها و جدول زمان بندی اشاره کرد.

شرح کسب و کار

مشخص كنيد ايده شما چه کاربردی دارد و آيا اين كسب و كار، عملی است یا نه. درباره کسب و کار خود بیشتر توضیح دهید، هرکس طرح شما را بخواند باید به طور دقیق متوجه شود که شما می خواهید چه فعالیتی انجام دهید.

ايده كسب و كار یعنی دقيقاً آن چيزی كه می خواهيد انجام دهيد؛ درواقع در اين بخش مخاطب بايد دقيقاً بفهمد كه ايده كسب و كار شما چيست، که شامل مواردی همچون شکل کسب و کار، نوع کسب و کار، نوع محصولات یا خدمات، جنبه های منحصر بفرد و خصوصیات می شود.

امکان سنجی

در اینجا با پاسخ به سؤالات زير، توجيه اقتصادی و اجرايی برای ايده خود خواهيد داشت؛ با بیان اینکه می توان از تمامی توانتان بهره ببرید و کسب و کارتان افقی روشن داشته باشد. باید بدانید که ايده شما چه نيازی را برآورده يا چه مشكلی را حل می كند و نیازها و مشکلات و مسائلی که وجود دارند با ایده شما رفع خواهند شد یا خیر که همان ارزش موضوعی است؛ این معیار بسیار مهمی برای امکان سنجی است.

چه كسانی مشتری شما خواهند بود؟ (بازار هدف)

مشتریان خود را شناسایی و میزان آنها را تخمین بزنید، این کار می تواند بازار هدف شما را تکمیل کند.

از چه طريقی درآمد کسب می کنید؟ روش های کسب درآمد و جریان های نقدینگی را بررسی کنید.

كسب و كار شما با كسب و كارهای مشابه در بازار چه تفاوتی دارد؟ تفاوت ها و یا حتی مزیت های طرح شما نسبت به سایر طرح های رقیب چه مواردی است؛ آنها را مستند کنید.

موانع ورود شما به اين كسب و كار چيست؟

حتماً چالش های پیش روی کسب و کارتان را بررسی کنید، این مورد بسیار مهم است، چرا که شما باید مشکلات احتمالی که می تواند جلوی پیشرفت طرح و اهداف کسب و کارتان را بگیرد بررسی کنید.

در بازار، چند رقيب داريد و كيفيت كار آنها چطور است؟

سهم هر رقیب را بررسی کنید و ببینید چقدر می توانید نسبت به رقبا و امکانات آنان موفق باشید، ممکن است رقیبان زیادی داشته باشید اما اگر مزایای رقابتی خوبی داشته باشید شما باز هم می توانید برنده باشید.

فكر می كنيد چند درصد بازار را می توانيد به دست بياوريد؟

محاسباتی انجام دهید تا بتوانید میزان جذب کاربران را بررسی کنید.

اين كسب و كار، چه نوع خصوصيات منحصر به فردی خواهد داشت؟

ارزش ها، معیارها و مزیت های مختص طرح تان را بررسی کنید.

هزينه های راه اندازی کسب و کار مدنظرتان چقدر است؟

برای مواردی که باید هزینه کنید مانند ساختارها، منابع انسانی، طراحی و غیره برآوردی داشته باشید.

آيا برای استفاده از وام ها و كمک های دولتی و خصوصی برنامه ای داريد؟

میزان وام های لازم از منابع خارجی را بررسی کنید.

اهداف

اهداف یک کسب وکار بسیار مهم هستند شما باید آن ها را کامل بررسی کنید، باید دقیق بدانید چه اهدافی را برای طرح خود در نظر دارید.

شما باید 3 يا 4 هدف كسب و كار مورد نظرتان را بنويسيد، اين اهداف بايد قابل اندازه گيری باشند؛ اینکه ميزان فروش از اين محصول روزانه چه تعداد خواهد بود یا مثلاً ميزان سود نهایی در پايان ماه چه مقدار خواهد بود و پس از گذشت مثلاً 6 ماه، ميزان توليد چقدر بیشتر خواهد شد.

مأموریت

آرمان های كسب و كار خود را توصيف كنيد. درباره مزايايی كه به مشتريان یا کارکنان خود ارائه خواهيد داد بنويسيد. برای مثال اگر عقيده داريد رضايت مشتری و خدمات به مشتريان برايتان مهم است، اگر رشد و سود بيشتر مهم است، اگر می خواهيد كاركنان تان منصفانه برخورد كنند يا اگر خلاقيت در كارشان پاداش دارد را بنويسيد. مأموریت طرح شما بسیار حائز اهمیت است سعی کنید آن را با دقت فراوانی بررسی کنید.

کلیدهای موفقیت

این را بدانید که كليدهای موفقيت برای هر كسب و كاری متفاوت است؛ مثلاً در ارائه خدمات تعميرات و عيب يابی كامپيوتر، سريع بودن يا شبانه روزی بودن خدمات و يا نگرفتن هزينه اياب و ذهاب ممكن است كليد موفقيت شما به حساب بیاید. مزیت های رقابتی و کلیدهای موفقیت طرح مدنظرتان می تواند شما را سریع تر از آنچه فکر کنید به موفقیت برساند.

در مطلب بعدی موضوعات تکمیل کننده و کاربردی تری که برای نوشتن طرح کسب و کار لازم است را به شما ارائه می کنیم.

سه يا چهار برتری كسب و كار خود نسبت به ساير رقبا را بنويسيد؛ اینکه چه عواملی باعث موفقيت كسب و كار شما خواهد شد.

تیم مدیریت دانش سرزمین هوشمند

تیم مدیریت دانش راهکار سرزمین هوشمند با رویکرد شناسایی و بررسی تخصصی حوزه های دانشی در پی افزایش و ارتقای دانش حرفه ای و مدیریت آن در حوزه فناوری اطلاعات است تا بتواند بیش از پیش فناوری اطلاعات را در زندگی مردم و کسب و کارها وارد کند

ثبت دیدگاه


سپاسگذاریم. دیدگاه شما ارسال شد و پس از تایید نمایش داده می شود
با عرض پوزش خطایی رخ داد. لطفا مجددا تلاش بفرمایید

سرزمین هوشمند

دانشنامه سرزمین هوشمند

راهکار سرزمین هوشمند با ارائه دانشنامه ای وسیع و ارزشمند از اطلاعات علمی در حوزه دانش فناوری اطلاعات، دانش توسعه کسب و کار و راهکارهای این حوزه اطلاعات مفیدی را به مخاطبان خود عرضه می‌دارد

درباره سرزمین هوشمند

جستجو

مطالب اخیر