در مورد مسئولیت اجتماعی شرکت ها (CSR) چه می‌دانید

CSR (corporate social responsibility) به معنای مسئولیت اجتماعی است یا میتوانیم بگوییم شرکت ها و سیستم ‌ها باید نسبت به فضا و محیطی که در آن زندگی و فعالیت می‌کنند احساس مسئولیت کرده و نسبت به آن بی تفاوت نباشند. امروزه شرکت‌ ها فقط محصول تولید نمی‌کنند بلکه تلاش می‌کنند اهمیت و ارزش زیادی برای این محیط قائل شوند. به عبارتی دیگر هر تلاشی که منجر به حفظ و بهبود این فضا شود را بکار گیرند.

محصولاتی كه از نظر محيطی مضر هستند، كار کودكان، محيط‌های خطرناک كاری و ساير شــرايط غيرانسانی، نمونه‌هايی از مسائل و مشكلاتی هستند كه مطرح می‌شوند و بسیار حائز اهمیت هستند. شرکت‌ ها نباید فقط و فقط به فکر سود و منافع خودشان باشند، باید با طراحی استراتژی ‌های مناسب به این مهم کمک کنند. به طور مثال شرکت ‌ها و سیستم ‌هایی به حفظ و بهبود محیط زیست کمک می‌کنند و در راستای بقای آن می‌کوشند؛ مانند استفاده از مواد زیست تخریب ممنوع، که می‌توان گفت یک نوع مسئولیت اجتماعی محیطی رعایت شده است.

در مثالی دیگر شاید سیستمی برای رفع معضلات اجتماعی تلاش کند، مانند طراحی کمپین ‌هایی برای کمک به کودکان کار که می‌توان گفت یک نوع مسئولیت اجتماعی خیرخواهانه رعایت شده است. یا درآمد کارکنان یک مجموعه افزایش و با نرخ بیکاری مقابله شود و در حقیقت عواملی که بتواند عوامل بسیار مهم را مورد بررسی قرار دهد. در حقیقت این سیستم‌ها توجه زیادی به پاداش و منفعت خود ندارند و معیارها و ارزش‌ های دیگری با عنوان مسئولیت اجتماعی اخلاقی را مد نظر دارند.


موارد موفقی از مسئولیت‌ های اجتماعی در دنیا

Ben & Jerryکه یک تولید کننده بستنی است، برنامه‌ های منعطف و سازنده‌ای را در قبال کشاورزانی که لبنیات را از آنها تهیه می‌کند، دارد. این شرکت تمام فعالیت‌های خیرخواهانه خود را در تبلیغاتش به نمایش می‌گذارد.

Starbucks برنامه‌ای دارد تحت آنکه مخاطبان را مطمئن کند در تمام فرآیند تولید همگام با محیط زیست پیش می‌رود.

کمپانی Toms که تولید کننده کفش است، به ازای خرید هر جفت کفش یک جفت کفش به کودکان آفریقایی و محرومانی که کفش ندارند؛ می‌دهد.

کمپانی McDonald's نیز عنوان کرده هرکس تا قبل از آماده شدن سفارش خود اعلام کند که بخشی از آن را نمی‌خورد، به اندازه هزینه آن قسمت، به خیریه‌ها کمک می‌کند.

شرکت فیلیپس هم مسئولیت اجتماعی خود را بر پایه آگاه کردن کوکان از بهداشت و رعایت آن قرار داده و برنامه‌هایی را در این خصوص به اجرا در آورده است.


با تعاریف و روش‌ های مسئولیت اجتماعی بیشتر آشنا شویم

  • مسئولیت اجتماعی به معنی تلاش در مدیریت اقتصادی کمپانی ‌ها جهت رشد آنها است.
  • مسئولیت اجتماعی به معنی ایجاد موفقیت برای سازمان ‌ها با بیان آن چه که برایشان حائز اهمیت و اولویت است.
  • مسئولیت اجتماعی به معنای نوعی برنامه ‌ریزی بازاریابی و ابزاری برای گفت‌وگو در واحدهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی با هدف افزایش اعتماد مشتریان است.
  • مسئولیت اجتماعی برای سازمان‌ هایی که خود را در قبال جامعه مسئول می‌دانند ایجاد ارزش می‌کند.
  • مسئولیت اجتماعی سازمان‌ ها در قبال جامعه، بخشی از پیش نیازهای لازم برای حضور در بازار جهانی است.
  • مسئولیت اجتماعی موجب ایجاد رابطه بین سازمان‌ های مختلف سیاسی و اجتماعی می‌شود.


برخی از راه کارهای پیشنهادی جهت ایجاد مسئولیت اجتماعی در سیستم های اقتصادی

  • تدوین قوانین درست و پایدار جهت ایجاد ضوابط درست زیست محیطی برای بنگاه‌ های اقتصادی
  • تعیین قوانین درست و پایدار جهت حمایت کارکنان بنگاه ‌های اقتصادی
  • تعریف استانداردهای لازم و دقیق برای هرگونه فعالیت در بنگاه های اقتصادی

تمامی موارد گفته شده به مسئولیت اجتماعی کمک می‌کند و باعث می‌شود علاوه بر منافع و سود موردنظر به محیط زیست و اجتماع کمک شود. تمامی برندها و سیستم‌ های معتبر و مطرح در جهان به دنبال رعایت و تلاش برای مسئولیت اجتماعی هستند.

به این فکر کنید که همگی مخلوقات کره زمین، حتی طبیعت و گیاهان و درختان نیز بتوانند در این سود بزرگ سهیم باشند و از این ارزش بزرگ بهره‌مند شود؛ آنجا است که همگی از این لذت برخوردار می‌شویم.

یک نکته مهم نیز بسیار قابل توجه است؛ زمانی مسئولیت اجتماعی ارزشمند خواهد شد که ابتدا هر فرد در هر سیستمی خودش به موارد گفته شده و رعایت مسئولیت اجتماعی توجه داشته باشد و آن را ارزشمند بشناسد، تا با بکارگیری آن کل جامعه از این ارزش بهره‌مند شود.


شرکت‌ های با اخلاق اولویت بیشتری دارند

مسئوليت اجتماعی شركت ‌ها به عبارتی اخلاق شركت‌ها (corporate ethics) است. در هر بخشی از جامعه، اخلاق يكی از مهم‌ترين معيارها برای بررسی و قضاوت كردن است. به طوری كه اگر ورزشكاری اخلاق ورزشی نداشته باشد، هرچند كه خوب بازی كند مورد تحسين و تمجيد بزرگان و اجتماع قرار نمی‌گيرد. شاید اریک کانتونا، فوتبالیست فرانسوی را بتوان مثالی برای این موضوع دانست.

همانگونه که گفتیم، مقوله مسئولیت اجتماعی شرکت‌ ها، مقوله‌ای اخلاقی و اخلاق مدار در کسب و کار است و تلاش می‌کند تا به جامعه، دید خوبی درباره کلیات فعالیت شرکت‌ ها در مسائل زیست محیطی، رعایت حقوق شهروندان و جامعه بدهد و به همین خاطر، تاکنون هزاران مقاله و کتاب و سخنرانی درباره این حوزه به زبان‌های مختلف منتشر شده است، تا همگی بیشتر از این موضوع مهم و حیاتی مطلع شوند. از این رو اهمیت و ضرورت مسئولیت اجتماعی در سال های اخیر بسیار بیشتر شده و تمامی سیستم ‌ها متوجه شده‌اند که مسئولیت اجتماعی نه فقط برای خودشان منفعت و سود دارد بلکه می‌تواند برای یک جامعه منافع زیادی به ارمغان آورد و همه از این نفع بهره‌مند شوند.

در تمامی کشورهای جهان و سیستم‌ های اقتصادی و کسب و کاری دنیا توجه بسیار زیادی به موضوعات فوق شده است و این نه تنها باعث به ثمر رسیدن سود بیشتر برای آنان شده است بلکه شهرت آنان نیز در این زمینه افزایش یافته است.


نرم افزارهای CSR

در حوزه CSR نرم افزارهایی طراحی و تولید شده است. نرم افزار مسئولیت اجتماعی (CSR) شامل مزیت ‌هایی است که تأثیر برنامه‌های CSR را ردیابی می‌کند، سازمان ‌ها از نرم افزار مسئولیت اجتماعی شرکت برای اندازه‌گیری دقیق کارآیی ابتکارات CSR خود استفاده می‌کنند.

نرم افزارهای CSR، مدیریت و ردیابی برنامه ‌های مربوطه را شامل می‌شود که شامل فعالیت ‌های مربوط به محیط زیست، کمک ‌های مالی و حمایت مالی، مدیریت پایداری، شرکت ‌ها است. این راه حل ‌ها به شرکت ‌ها کمک می‌کنند تا دستاوردهای برنامه CSR خود را با مشتریان، کارمندان و سرمایه گذاران به اشتراک بگذارند. علاوه بر این، نرم افزار مسئولیت اجتماعی شرکت ها (CSR) به مشاغل کمک می‌کند تا به طور مداوم سیاست ‌ها و شیوه‌های خود را برای پشتیبانی از ارزش CSR خود بهبود بخشند.

تعدادی از نرم افزارهای CSR در زیر معرفی شده‌اند :

  • Benevity Goodness Platform
  • CSRconnect
  • GivePulse
  • GreenBizCheck
  • ICIX
  • SwiftCSR


مزایای کلی رعایت مسئولیت‌ های اجتماعی

  • کمک به حفظ و بقای محیط زیست
  • افزایش کمک‌ های خیرخواهانه و بشر دوستانه در جامعه کنونی
  • افزایش بهره‌وری عمومی برای تمامی موجودات کره زمین
  • کاهش تنش‌ها و مشکلات عامیانه موجود
  • کاهش هزینه‌های گزاف و بیهوده و غیر اثربخش
  • افزایش کیفیت مطلوب زندگی
  • کمک به رعایت استانداردهای جهانی
  • حذف بسیاری از مشکلات و چالش‌های عمومی

در تمامی کشورهای جهان و سیستم ‌های اقتصادی و کسب و کاری دنیا توجه بسیار زیادی به مسئولیت اجتماعی شده است و این نه تنها باعث به ثمر رسیدن سود بیشتر برای آنان شده، بلکه شهرت آنان نیز در این زمینه افزایش یافته است.

تیم مدیریت دانش سرزمین هوشمند

تیم مدیریت دانش راهکار سرزمین هوشمند با رویکرد شناسایی و بررسی تخصصی حوزه های دانشی در پی افزایش و ارتقای دانش حرفه ای و مدیریت آن در حوزه فناوری اطلاعات است تا بتواند بیش از پیش فناوری اطلاعات را در زندگی مردم و کسب و کارها وارد کند

2 دیدگاه

  1. زهرا اسماعیل پور 25 فروردین 1399

    با تشکر از مطلب خوبتون
    مسئولیت اجتماعی دقیقا این روزها در زمان همه گیری کرونا در کسب و کارها خودش را نشان می دهد
    بسیار دقیق به آن اشاره کردید

    • تیم مدیریت دانش سرزمین هوشمند 25 فروردین 1399

      ممنون از توجه شما

ثبت دیدگاه


سپاسگذاریم. دیدگاه شما ارسال شد و پس از تایید نمایش داده می شود
با عرض پوزش خطایی رخ داد. لطفا مجددا تلاش بفرمایید

سرزمین هوشمند

دانشنامه سرزمین هوشمند

راهکار سرزمین هوشمند با ارائه دانشنامه ای وسیع و ارزشمند از اطلاعات علمی در حوزه دانش فناوری اطلاعات، دانش توسعه کسب و کار و راهکارهای این حوزه اطلاعات مفیدی را به مخاطبان خود عرضه می‌دارد

درباره سرزمین هوشمند

جستجو

مطالب اخیر