نحوه نوشتن رزومه کاری کامل و تأثیرگذار

بسیاری از فارغ التحصیلان و کارمندان سعی دارند خیلی سریع، کاری متناسب با علاقه و اهدافشان بیابند اما این موضوع مستلزم بهره مندی از یک رزومه حرفه ای است. نحوه نوشتن رزومه کاری یک تکنیک بسیار مهم محسوب می شود پس به شما پیشنهاد می کنیم برای آن زمان بگذارید و مطمئن باشید که ضرر نخواهید کرد. اگر شما یک رزومه کامل طراحی کرده باشید، بعدها در صورت لزوم فقط کافی است موارد کوچکی را در آن تغییر دهید. در این مطلب نکات اصلی نحوه نوشتن رزومه کاری را به شما می گوییم.

یک رزومه کاری چند فصل مهم دارد؟

فصل اول یک رزومه کاری، اطلاعات فردی و شخصی است که اهمیت زیادی دارد؛ به عنوان مثال برای بسیاری از مشاغل سن افراد برای کارفرما مهم است. علاوه بر این، یکی از مواردی که در بخش اطلاعات شخصی رزومه کاری درج می شود ایمیل شخصی شما است؛ دقت داشته باشید ایمیلی که در رزومه کاری می نویسید مناسب باشد، به این معنا که ترجیحا از حروف و اعداد اضافی استفاده نشود و متشکل از نام و نام خانوادگی شما باشد. همچنین لازم است عکس خودتان را در رزومه بگذارید، این موارد از نکات اولیه و مهم در رزومه کاری شما به شمار می رود.

فصل بعدی رزومه کاری درباره اطلاعات تحصیلی است که شما باید اطلاعات دانشگاهی و تحصیلی خود را در آن بنویسید. در اینجا و در همه بخش های رزومه کاری می بایست در ارائه اطلاعات صداقت کامل داشته باشید زیرا عدم درج صحیح اطلاعات تان بعداً می تواند مشکلاتی را برای شما ایجاد کند.

مرحله بعدی که فصل بسیار مهمی در نوشتن یک رزومه کاری است، ارائه مهارت های شغلی می باشد. توجه کنید که مهارت های شغلی شما باید بیشترین مشابهت را با مهارت های شغلی خواسته شده از سوی کارفرما داشته باشد تا برای مصاحبه دعوت شوید پس سعی کنید در زمان ارائه اطلاعات مهارتی خود، مهارت هایی را که متناسب و مطابق با نیازمندی های شغل خواسته شده است در اولویت قرار دهید و در ابتدا آن ها را ذکر کنید سپس سایر مهارت های خود را بیان کنید. بنابراین در صورتی که برای چند موقعیت شغلی متفاوت رزومه می فرستید به انطباق مهارت های شغلی ذکر شده در رزومه خود با آنچه موقعیت شغلی مورد نظر از شما می خواهد دقت داشته باشید. زمانی که مهارت های شغلی شما با مهارت های شغلی مورد نیاز منطبق باشد باعث می شود مسئول استخدام تمایل پیدا کند تا با شما مصاحبه کند، پس به این نکته توجه ویژه داشته باشید.

تمامی مهارت ها و سوابق کاری خود را در رزومه تان بنویسید

حال زمان آن رسیده که بندهای جدیدی را در رزومه خود ارائه کنید و هیچ چیز را از قلم نیندازید. این بندها شامل دوره های آموزشی، سایر مهارت ها و سوابق کاری شما هستند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

دوره های آموزشی:

توجه کنید دوره های آموزشی مرتبط با شغل مورد نظر که در آن شرکت کرده اید را حتماً در رزومه کاری خود ضمیمه کنید.

مهارت های کاری:

سعی کنید تمامی مهارت های کاری خود را هر چند کوچک به رخ بکشید! به این معنا که از کوچکترین تا بزرگترین تکنیک ها و مهارت های خود، اطلاعاتی را در رزومه کاری ارائه کنید.

سوابق کاری:

سوابق کاری برای کارفرما بسیار مهم است؛ زیرا او بررسی می کند که شما در سوابق کاری خود چه فعالیت هایی داشته اید پس به شما پیشنهاد می کنیم اطلاعات سوابق کاری را کامل و بدون نقص ارائه کنید شامل سمت شغلی، سال فعالیت، فعالیت ها یا وظایف شما در آن سمت شغلی و محل فعالیت

مواردی که رزومه شما را متمایز می کند

تا اینجا اطلاعات کلی و زیادی را در رزومه کاری خود ارائه کردید اما نکته ای که وجود دارد و می تواند رزومه کاری شما را متمایز کند این است که شما می توانید نمونه کار ارائه کنید؛ به عنوان مثال اگر شما یک اپلیکیشن طراحی کرده اید یا به عنوان مترجم مشغول به کار بوده اید، نمونه کارهایتان را حتماً ضمیمه رزومه تان کنید.

از نوشتن اطلاعات غیر قابل باور و اغراق آمیز پرهیز کنید، اطلاعات تان را همانطور که هست بازگو کنید. موارد بی ارتباط کاری، لزومی برای درج در رزومه ندارند و هیچ تاثیری در انتخاب شما نخواهند داشت.

همچنین سعی کنید در درج اطلاعات فرم رزومه، خودتان را برتر از دیگران نشان ندهید و خودتان را همان چیزی که هستنید معرفی کنید، اما با قلمی متمایز و برتر. به عنوان مثال می توانید به صورت مختصر در رزومه کاری از اخلاقیات خود بنویسید که کارفرما خصوصیات اخلاقی شاخص شما را با فرهنگ سازمانی خودش مطابقت دهد تا وارد محیطی نشوید که با اخلاقیات و روحیات شما سازگاری ندارد.

به یاد داشته باشید همواره دید واقعی نسبت به حقوق و دستمزد خود داشته باشید و در رزومه کاری خود از نوشتن حقوق درخواستی غیر منطقی پرهیز کنید؛ حقوق درخواستی در رزومه کاری باید متناسب با کیفیت و ارزش کاری شما باشد. اگر فکر می کنید در صورتی که حقوق درخواستی غیر منطقی را در رزومه کاری بنویسید همان مبلغ پذیرفته می شود، بدانید که سخت در اشتباهید.

همچنین اگر می توانید در ساعات غیرکاری پاسخگوی تلفنی باشید یا به مأموریت اداری بروید در رزومه کاری خود ذکر کنید. درج این موارد باعث می شود مسئول مصاحبه علاقه مند شود به عنوان نفرات اول با شما زیادی دارد، کند، چرا که حرفه ای بودن شما از بازگو کردن کامل اطلاعات تان محرز می شود.

توجه داشته باشید مواردی همچون انتخاب فونت مناسب، منظم و مرتب بودن و عدم غلط املایی و پرهیز از تکرار کلمات و توضیحات اضافی و بیهوده باعث می شود رزومه شما متمایز و حرفه ای دیده شود.

نتیجه گیری

برای داشتن یک رزومه کاری حرفه ای و کامل بر اساس نیازهای مشاغل مختلف مهارت هایتان را متناسب با مهارت های مورد نیاز آن مشاغل بنویسید تا با سرعت بیشتر، بهترین کار را بیابید. فقط کافی است تمامی اطلاعات را با صداقت کامل بازگو کنید و نکته مهم تر اینکه سعی کنید از سایت های کاریابی معتبر بهره مند شوید و رزومه کاری تان را در این سایت ها قرار دهید که کاری مطابق با تخصص و مهارت های شما پیشنهاد کنند. این مورد باعث می شود شما خیلی سریع تر شغل مدنظرتان را بیابید.

اگر صفحه ‌ای در فضای مجازی دارید کـه کارفرما از طریق آن می تواند پروژه های انجام گرفته شما را ببیند، حتماً در رزومه خود درج کنید.

تیم مدیریت دانش سرزمین هوشمند

تیم مدیریت دانش راهکار سرزمین هوشمند با رویکرد شناسایی و بررسی تخصصی حوزه های دانشی در پی افزایش و ارتقای دانش حرفه ای و مدیریت آن در حوزه فناوری اطلاعات است تا بتواند بیش از پیش فناوری اطلاعات را در زندگی مردم و کسب و کارها وارد کند

ثبت دیدگاه


سپاسگذاریم. دیدگاه شما ارسال شد و پس از تایید نمایش داده می شود
با عرض پوزش خطایی رخ داد. لطفا مجددا تلاش بفرمایید

سرزمین هوشمند

دانشنامه سرزمین هوشمند

راهکار سرزمین هوشمند با ارائه دانشنامه ای وسیع و ارزشمند از اطلاعات علمی در حوزه دانش فناوری اطلاعات، دانش توسعه کسب و کار و راهکارهای این حوزه اطلاعات مفیدی را به مخاطبان خود عرضه می‌دارد

درباره سرزمین هوشمند

جستجو

مطالب اخیر