راه اندازی کسب و کار موفق

شاید بسیاری از شما به فکر آن باشید که چگونه برای راه اندازی کسب و کار موفق اقدام کنید و آن را با موفقیت به درآمدزایی برسانید. برای راه اندازی کسب و کار موفق باید عزم خود را جزم کنید و فقط به موفقیت فکر کنید. استفاده از اصولی که در این مطلب به آنها اشاره می کنیم باعث می شود تا بتوانید بهترین روش را برای خودتان انتخاب کنید تا در کسب و کارتان تا حد زیادی به ایده آل مدنظرتان برسید.

شناسایی کسب و کارهای پررونق و پرتقاضا

در اولین مرحله باید بدانید در چه نوعی از صنعت کسب و کار می‌خواهید قدم بردارید. بهتر است بدانید میزان سرمایه ‌گذاری در صنایع پررونق و پرتقاضا در طول زمان افزایش پیدا می‌کند و صنعتی که قابل رشد نباشد، اهمیتی نخواهد داشت پس باید یک صنعت مناسب که بتواند شما را به درآمدزایی برساند و پتانسیل افزایش مشتری را داشته باشد انتخاب کنید.

مطالعات بازار انجام دهید و اطلاعات اصلی را تهیه کنید

اینکه چرا باید مطالعات بازار انجام داد تا از سوابق و کارهای گذشته تجربه گرفت، به این دلیل است که بدانید آیا کاری که شما انتخاب کردید با حداقل معیارهای مورد نظر شما مانند زمان بهره برداری، میزان درآمد و... تناسبی دارد یا خیر. ممکن است افرادی که در گذشته مانند شما در کسب و کارهای مشابهی وارد شده اند حرف هایی برای گفتن داشته باشند که میانبر و راهکارهایی برای موفقیت شما ایجاد کند، پس به شما پیشنهاد می کنیم در زمان مناسب تحقیق کنید که تا چند درصد کارهای مشابه شما موفق بوده اند. درواقع باید مطمئن باشید که آیا شما هم آمادگی کافی برای شروع یک کسب و کار را دارید یا نه؛ رعایت این موضوع باعث می شود انتخاب شما، انتخاب مناسب تری باشد. میزان مشتریان، هزینه های مورد نیاز، مدت زمان طراحی پروژه در فازهای متفاوت، امکانات لازم، توانایی ها و ویژگی های مورد نیاز، محاسبه میزان درصد موفقیت با توجه به سهمی که شما خواهید داشت و محاسبات درآمد و سود شما از مهمترین اطلاعات مورد نیاز برای راه اندازی کسب و کار است. پس باید مدت زمان کافی برای جمع آوری اطلاعات از زمان شروع تا انتشار را داشته باشید. این نکات خیلی اهمیت دارد چرا که پس از بررسی موارد گفته شده متوجه می شوید که چه مزیت های رقابتی و ویژگی هایی باید داشته باشید تا بتوانند با توجه به جایگاه رقبا موفق شوید و شمایل کلی کسب و کار خود را پیدا می‌کنید.

مدل کسب و کار مناسب تهیه کنید

مدل کسب و کار باید طوری طراحی شود که پاسخ سوالات کلیدی و مهم شما را بدهد و شما باید بتوانید این موارد را در مدل کسب و کار خود تحلیل و بررسی کنید. اصلی ترین موارد عبارتند از: مشتریان، ارزش پیشنهادی، جریان درآمدی، فعالیت های اصلی، شرکای کلیدی، ارتباط با مشتریان، منابع کلیدی، ساختار هزینه ها و کانال توزیع.

یک MVP تهیه کنید

MVP یا Minimum Viable Product به معنای "حداقل محصول پذیرفتنی" است. در واقع محصولات شما باید دارای حداقل ویژگی ‌ها جهت ارائه ارزش پیشنهادی شما به مشتریان باشد. از همه مهم تر MVP از هدر رفت هزینه و زمان شما برای توسعه محصول جلوگیری می کند.

به جای طراحی ساختارها روی ایده های کسب و کارتان تمرکز کنید

ساختارهای فناوری که می خواهید کسب و کار خود را با آن تطابق دهید لزوماً نباید از ابتدا طراحی و تولید شوند. بسیاری از ساختارها مانند API ها توسط سیستم ها ارائه خواهند شد بنابراین می توانید از موارد موجود استفاده کنید و تمرکز خود را روی ایده کسب و کارتان قرار دهید.

API مخفف واژگان (Application Programming Interface) است که به صورت تحت اللفظی میتوان آن را به «رابط برنامه نویسی نرم افزار» ترجمه کرد. در واقع، از آنجا که می توان واژه Interface را به «فصل مشترک» در فارسی ترجمه کرد، میتوان گفت که API فصل مشترکی مابین دو نرم افزار یا اپلیکیشن است.

کاربران را دریابید

مهمترین عامل موفقیت کسب و کار توجه به کاربران است، به این معنا که باید بدانید کاربران به چه خدماتی در حوزه فعالیت شما نیازمندند. باید سلایق کاربران را بسنجید و طبق آن اهداف خود را پیش ببرید. برای کاربران ارزش قائل باشید، تخفیف ها و مزایای ارزشمند شما می تواند آنان را بیشتر جذب کند. باید به دنبال نکات برنده شدن باشید این موضوع بسیار اهمیت دارد.

مزیت رقابتی کسب و کار خود را بررسی کنید

اگر شما در کسب و کار خود همانند سیستم های مشابه فعالیت کنید درصد موفقیت تان پایین می آید و احتمال اینکه کاربران از شما استقبال کنند زیاد نخواهد بود. اینکه مزیت هایی ایجاد کنید تا نسبت به رقبا برتری داشته باشید و بتوانید کسب و کارتان را متمایز کنید برای شما موفقیت بیشتری را به ارمغان می آورد. در نظر داشته باشید هدف نهایی در ایجاد مزیت رقابتی این است که بتوانید در حوزه کسب و کار خود عملکردی بهتر از رقبا داشته باشید. همواره با ارزیابی نقاط قوت و ضعف رقبا و بررسی راه هایی برای برطرف کردن این ضعف ها در کسب و کار خود، می توانید راهکارهایی برای ایجاد مزیت رقابتی به وجود بیاورید.

موضوعات گفته شده برای راه اندازی کسب و کار بسیار اهمیت دارد و باید رعایت شوند؛ پس این موضوعات را جدی بگیرید. در واقع رعایت این نکات باعث می شود کسب و کار خود را با کمترین میزان ریسک شروع کنید.

تیم مدیریت دانش سرزمین هوشمند

تیم مدیریت دانش راهکار سرزمین هوشمند با رویکرد شناسایی و بررسی تخصصی حوزه های دانشی در پی افزایش و ارتقای دانش حرفه ای و مدیریت آن در حوزه فناوری اطلاعات است تا بتواند بیش از پیش فناوری اطلاعات را در زندگی مردم و کسب و کارها وارد کند

6 دیدگاه

  1. جعفر شانسی 27 فروردین 1399

    خوب بود مطالب اما کلا مطالب دانش نامه خیلی کم میزارید در سایت ماهی 2 بار میزارید اما واقعا مطالب خوبی هست

    • تیم مدیریت دانش سرزمین هوشمند 27 فروردین 1399

      از توجه شما به این مطلب سپاسگذاریم، ان شاءالله مطالب بیشتری در دانشنامه منتشر خواهد شد ما را دنبال کنید.

  2. امید اکبری 27 فروردین 1399

    سلام خیلی عالی بود ممنون از موضوع خوب

    • تیم مدیریت دانش سرزمین هوشمند 27 فروردین 1399

      ممنون از توجه شما

  3. زهرا اسماعیل پور 25 فروردین 1399

    با سلام و تشکر بایت مطلب خوبتون
    چه کتابی را برای مدل کسب و کار معرفی می کنید تا بتوانیم دانش مان در این حوزه را بالا ببریم و مدل کسب و کار خوبی طراحی کنیم ؟
    با تشکر

    • تیم مدیریت دانش سرزمین هوشمند 25 فروردین 1399

      سلام دوست عزیز
      کتاب خلق مدل کسب و کار و کتاب مدل کسب و کار شما هر دو از استروالدر و انتشارات آریانا را پیشنهاد می کنیم مطالعه بفرمایید

ثبت دیدگاه


سپاسگذاریم. دیدگاه شما ارسال شد و پس از تایید نمایش داده می شود
با عرض پوزش خطایی رخ داد. لطفا مجددا تلاش بفرمایید

سرزمین هوشمند

دانشنامه سرزمین هوشمند

راهکار سرزمین هوشمند با ارائه دانشنامه ای وسیع و ارزشمند از اطلاعات علمی در حوزه دانش فناوری اطلاعات، دانش توسعه کسب و کار و راهکارهای این حوزه اطلاعات مفیدی را به مخاطبان خود عرضه می‌دارد

درباره سرزمین هوشمند

جستجو

مطالب اخیر